Enter your search terms:
 

חווית עובד בשתי מילים (אחרות), שישנו את כל מה שחשבתם עליה עד היום

אתם מרגישים לאחרונה שהעובדים שלכם פחות מאושרים? אולי מייצרים פחות תפוקה או לא מגיעים ליעדים שחשבתם שיגיעו (או שהם עצמם קיוו להגיע)? האם הם מצליחים להעביר ללקוחות את המסר שהייתם רוצים שיעבירו?

בטוח יצא לכם לשמוע פעם על המושג "חווית עובד" (Employee Experience) ואולי אפילו כתבתם אותו בגוגל, ונפתח בפניכם עולם עשיר ובלתי נדלה של מידע וטיפים. אבל מאיפה מתחילים, מהם באמת הדברים החשובים ביותר אליהם צריך לשים לב ומה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה – את זה תגלו מיד.

הכירו את שתי המילים החשובות ביותר בחווית העובד, והן: משמעות ושייכות.

 

אז איך המשמעות משפיעה על חווית העובד שלכם?

פרופ' דן אריאלי החליט לחקור, יחד עם עמיתיו, את הקשר בין הרצון לעבוד, למשמעות שאנו נותנים לעבודה עצמה – והוא עשה זאת באמצעות בניית רובוטים מגניבים מלגו.

אריאלי ביקש מנחקריו להרכיב רובוט עליו יקבלו תשלום של 3 דולר, בסיום קיבלו חלקים נוספים להרכבת רובוט חדש, אשר בעבורו יקבלו 30 סנט פחות וכן הלאה. השאלה ששאל היא מתי יחליטו שכבר לא משתלם להם (בעבור הכסף הרב..) להמשיך להשקיע.

אריאלי חילק את הנחקרים לשתי קבוצות, כאשר ההבדל ביניהן הוא במה שקורה בסופו של דבר לרובוט שהם השקיעו בהרכבתו.

הקבוצה הראשונה קיבלה חלקי לגו חדשים להרכבת רובוט חדש והתוצר שעמלו עליו נשאר מוצג מול עיניהם, כך שהייתה משמעות לעבודתם ועל כן נקראה הקבוצה – "Meaningful".

בקבוצה השנייה לעומת זאת, מיד שסיימו הנחקרים להרכיב את הרובוט הראשון, החוקר אומנם נתן להם חלקים חדשים לרובוט השני, אך בזמן שהרכיבו אותו, הוא פרק את הרובוט שיצרו והגיש להם את אותם החלקים לרובוט החדש, כך שלא הייתה שום משמעות לעבודה שלהם והיא הייתה סיזיפית לחלוטין, על כן נקראה הקבוצה – "Sisyphic".

אז איך השפיעה תחושת המשמעות על התוצאות?

הקבוצה המשמעותית הרכיבה בממוצע 11 רובוטים ואילו הקבוצה הסיזיפית הרכיבה 7 בלבד. תארו לכם מה מקומה של המשמעות כשהתוצרים עליהם אנחנו עובדים כל כך קשה, הם הרבה יותר משפיעים ומושקעים מתצוגה של רובוטים מלגו.

 

השייכות היא לחברה או בחברה?

התשובה היא שהשייכות היא גם וגם, בשתי מילות היחס. עליכם ליצור תחושת שייכות לארגון עצמו, לחזון שלו וליעדים שהוא מציב לעצמו. אך גם, לא פחות חשוב מכך, עליכם ליצור שייכות בתוך הארגון (Work Engagement), או במילים פשוטות יותר – חברוּת.

כבר לפני יותר ממאה שנים הציג בפנינו אלפרד אדלר את ההנחה כי הצורך הבסיסי ביותר אצל כל אדם הוא תחושת השייכות, ממש כמו אוויר לנשימה. הוא מציג זאת מעיניו של פסיכולוג ילדים, אבל אנחנו בקלות יכולים להדביק את זה על תחושת העובד בארגון.

לפי אדלר, האדם הוא חלק ממשהו גדול יותר, הוא לא כאן בשביל אחרים, אחרים לא כאן בשבילו, אלא כולנו כאן ביחד.

ל"ביחד" יש משמעות גדולה מאוד בכל הנוגע להגשמת מטרות ויעדי הארגון, כאשר אדם מרגיש חלק ממשהו, שיש לו חברים במקום העובדה, שיש לו אוזן קשבת והשיחות שהוא מנהל הן הרבה יותר מסמול-טוק על מזג האוויר או על נושאים מקצועיים בלבד – לא רק שכיף לו להגיע לעבודה, אלא הוא גם מרגיש חלק ממשהו גדול יותר.

החברוּת לא רק מאחדת את העובדים, היא גם מדבקת וגורמת לכך שיראו את משימותיהם כמעין מטרות-על משותפות ויחד בעוצמה גדולה יותר ומגובשת יותר, הצוות ישקיע ויותר מכל – יהיה לו אכפת.

 

אז מה הדבר הכי חשוב להתחיל בו כשמייעדים לשפר את חווית העובד?

תתחילו בהענקת משמעות והגברת תחושת השייכות – זרקו מדי פעם מילה טובה, נהלו שיחות אישיות ומרחב תקשורתי פתוח, שתפו את העובדים שלכם בתוצאות שהעבודה שלהם מביאה ואיך החברה מתקדמת בזכותה, ערכו ימי גיבוש ופעילויות כיפיות של "יחד", השתמשו במערכות טכנולוגיות להערכת העובדים באופן אינדיבידואלי וכך תוכלו לזהות הצלחות קטנות כגדולות ולפרגן עליהן, כך תוכלו להבין את המוטיבציות של העובדים שלכם ולעורר בהם השראה.

ניסיוננו הרב בשטח, בליווי רשתות וארגונים, הוכיח פעם אחר פעם כי שיפור חווית העובדים שלכם לא רק שתגדיל את התפוקה ותשפר ביצועים (ומתוך כך תהיה התקדמות עסקית וכלכלית), אלא אף תשפיע באופן ישיר על חווית הלקוח שלכם.

וזכרו – אם תצוגת רובוטים מלגו הייתה משמעותית עד כדי כך שהנחקרים בניסויו של פרופ' אריאלי הרכיבו יותר (!) תארו לכם מה תוצרים משמעותיים הרבה יותר יכולים לעשות.